Dags att försöka igen

Nu ska jag försöka ta tag i min blogg igen. Jag brukar tappa orken ibland att skriva även om jag tycker det är roligt. Även om det är få som läser. Men egentligen skriver jag ju inte för att hela världen ska läsa, utan snarare för att de som är intresserade ska få chansen att läsa det som jag skriver. Hela idén med min blogg är att jag ska skriva hur mina dagar på högskolan ser ut. För att det är svårt att veta om man inte själv går där. Egentligen skulle jag skriva om detta hela mitt första år där med men det har ju inte gått så bra. Därför försöker jag nu ta nya tag och berätta om hur det är att läsa till förskollärare. För att skriva en sammanfattning av vad som har hänt sen jag började på mitt andra år så läser vi nu en kurs som heter BNT (Barn, natur och teknik). Det är kanske dumt att förklara men vi läser helt enkelt om natur och teknik i samband med barn. Kursen började den 31 augusti och är slut om 3 veckor. Alltså en kort kurs, bara fem veckor. Kursen ger 7,5 högskolepoäng och just nu är våra uppgifter att skriva en NO saga i varje studiegrupp.

Det går till så att i varje studiegrupp bestämmer vi vad sagan ska handla om, hur den ska börja och sluta osv. Varje person i gruppen skriver två kapitel var och vi har olika ämnen. Jag har människokroppen och ljud. De andra har sina två ämnen som är allt möjligt. I slutändan kommer våran saga att bli 12 kapitel lång eftersom vi är 6 stycken i gruppen.

Sen kommer vi ha en arttenta, alltså en tenta på olika arter. Vi ska lära oss 175 olika arter, hur de ser ut och så ska vi kunna lite om dem. Maxpoäng kommer vara 60 poäng och godkänt är 42. Detta kommer alltså vara i början av oktober, håll tummarna för mig. 

Vi ska även skriva en didaktiskt reflektion, orkar inte gå in så noga på den men det går bland annat ut på att vi ska intervjua barn samt utföra laborationer med dem. 

Måste smita nu, ska ta mig en liten promenad. Hej så länge :) 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0